Decizia nr. 224/2017 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 335 alin. (1) din Codul penal şi art. 6 pct. 6 teza a doua din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice
Emitent: Curtea Constituțională
Publicată în: Monitorul Oficial nr. 427 din 9 iunie 2017
1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 6 pct. 6 teza finală din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicată de reprezentantul Ministerului Public în Dosarul nr. 2.360/312/2015 (405/2016) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia I penală şi care formează obiectul Dosarului nr. 381D/2016 al Curţii Constituţionale.
2. Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 23 martie 2017, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Marinela Mincă, şi au fost consemnate în încheierea de şedinţă din acea dată, când, în temeiul dispoziţiilor art. 57 şi art. 58 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, Curtea a amânat pronunţarea pentru data de 4 aprilie 2017, când a pronunţat prezenta decizie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:
3. Prin Încheierea din 3 martie 2016, pronunţată în Dosarul nr. 2.360/312/2015 (405/2016), Curtea de Apel Bucureşti - Secţia I penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 6 pct. 6 teza finală din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de procurorul de şedinţă, cu prilejul soluţionării apelului împotriva Sentinţei penale nr. 871 din 21 noiembrie 2015, pronunţate de Judecătoria Slobozia într-o cauză având ca obiect conducerea unui tractor pe drumurile publice fără a deţine permis de conducere.
4. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, întrucât exclud tractoarele din categoria autovehiculelor, şi, în aceste condiţii, fapta de a conduce un tractor pe drumurile publice, fără a deţine permis de conducere, nu constituie infracţiune. Prevederile art. 6 pct. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 precizează, în totală contradicţie cu întreaga legislaţie rutieră, că tractorul nu constituie "autovehicul" în sensul legii. În atare situaţie, dispoziţiile art. 335 din Codul penal, potrivit cărora "Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul ori a unui tramvai de către o persoană care nu posedă permis de conducere se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani" nu permit sancţionarea unei persoane care nu deţine permis de conducere pentru un tractor pe care îl conduce pe drumurile publice. De asemenea apreciază că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, în condiţiile în care dispoziţiile art. 20 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 prevăd foarte clar că, pentru tractor agricol sau forestier, posesorul este obligat să deţină permis de conducere, să urmeze cursurile de calificare, să îndeplinească condiţiile medicale pe care legislaţia le pretinde oricărei persoane ce doreşte să conducă pe drumurile publice un autovehicul. Or, în atare condiţii, este firesc ca o persoană care nu deţine permis de conducere pentru un tractor, pe care îl conduce pe drumurile publice, să poată fi trasă la răspundere penală pentru infracţiunea prevăzută de art. 335 din Codul penal. Consideră că, în măsura în care interpretarea este alta, iar practica instanţelor judecătoreşti până în momentul de faţă, cel puţin la nivelul Curţii de Apel Bucureşti - Secţia I penală, este consecventă în a considera că fapta de a conduce un tractor pe drumurile publice, fără permis de conducere, nu constituie infracţiune, prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, pentru că încalcă prevederile art. 1 alin. (3) şi art. 53 din Constituţie. Or, în cazul de faţă, o astfel de permisiune nu este justificată de motive obiective şi nici proporţionale, fiind încălcate şi prevederile art. 16 din Constituţie referitoare la egalitatea cetăţenilor în faţa legii. Astfel, în situaţia conducerii unui tractor fără permis de conducere, fapta nu constituie infracţiune, dar constituie infracţiune părăsirea locului accidentului de către cel care conduce un tractor implicat într-un accident, conducerea pe drumurile publice a unui tractor de către o persoană care se află sub influenţa băuturilor alcoolice. Pe de altă parte, textul legal criticat este neconstituţional, pentru că el creează o discriminare faţă de cei care deţin permise de conducere, în acest sens fiind şi prevederile din anexa la actul normativ, elocvente în sensul că pentru categoria tractoare se emite permis cu menţiunea TR. De asemenea consideră că dispoziţiile art. 6 pct. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 şi art. 335 din Codul penal, interpretate în lumina practicii judiciare a Curţii de Apel Bucureşti, sunt neconstituţionale şi în raport cu prevederile art. 124 şi art. 131 din Constituţie.
..................
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
1. Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicată de reprezentantul Ministerului Public în Dosarul nr. 2.360/312/2015 (405/2016) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia I penală şi constată că soluţia legislativă cuprinsă în art. 335 alin. (1) din Codul penal, care nu incriminează fapta de conducere pe drumurile publice a unui tractor agricol sau forestier, fără permis de conducere, este neconstituţională.
2. Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe judecătoreşti şi constată că prevederile art. 6 pct. 6 teza a doua din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Curţii de Apel Bucureşti - Secţia I penală şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Pronunţată în şedinţa din data de 4 aprilie 2017.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Simina Popescu-Marin
Descarcă gratuit continuarea acestei decizii apăsând butonul „ Descarcă”.