Ordinul ministrului justiţiei nr. 2333/C/ 24 iulie 2013 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995
În vigoare la data de 01.08.2022
Ultima modificare a fost făcută prin Ordinul Ministerului Justiţiei nr. 6.887/C din 20 noiembrie 2020 pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.333/C/2013
Având în vedere dispoziţiile art. VII alin. (2) din Legea nr. 77/2012 pentru modificarea şi completarea Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995,
în temeiul art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul justiţiei emite următorul ordin:
ART. 1
Se aprobă Regulamentul de aplicare a Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului justiţiei nr. 710/C/1995 pentru aprobarea Regulamentului de punere în aplicare a Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 176 din 8 august 1995, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 3
Serviciul profesii juridice conexe şi Uniunea Naţională a Notarilor Publici vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
ART. 4
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare în termen de 10 zile de la publicare.
ANEXĂ
REGULAMENT
de aplicare a Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
ART. 1
Activitatea notarială pe teritoriul României se îndeplineşte de notarii publici numiţi în funcţie de către ministrul justiţiei, în condiţiile Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, republicată, cu modificările ulterioare, denumită în continuare lege, şi ale prezentului regulament.
ART. 2
(1) În afara graniţelor României, activităţile notariale prevăzute de legislaţia în vigoare pot fi îndeplinite numai de persoanele cu atribuţii în acest sens din cadrul misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare ale României, precum şi de comandanţii navelor şi aeronavelor sub pavilion românesc.
(2) Secretarii consiliilor locale ale comunelor şi oraşelor unde nu funcţionează birouri notariale sau sedii secundare ale acestora pot legaliza copii de pe înscrisurile prezentate de părţi, cu excepţia înscrisurilor sub semnătură privată, atribuţie ce nu poate fi delegată altei persoane.
ART. 3
Prin activitate notarială se înţelege totalitatea actelor, procedurilor şi consultaţiilor îndeplinite de notarul public în exercitarea funcţiei, date în competenţa sa prin lege.
CAPITOLUL II
Competenţa notarilor publici
ART. 4
(1) Notarul public îndeplineşte activităţile notariale prevăzute la art. 12 şi 13 din lege, precum şi activităţile date în competenţa sa prin alte acte normative.
(2) Notarul public are competenţă generală, cu excepţiile prevăzute la art. 15 din lege.
CAPITOLUL III
Organizarea activităţii notarilor publici
SECŢIUNEA 1
Dobândirea calităţii de notar public
SUBSECŢIUNEA 1
Dobândirea calităţii de notar public ca urmare a efectuării stagiului şi promovării examenului de notar public pentru notarii stagiari
ART. 5
(1) Poate deveni notar stagiar persoana care îndeplineşte următoarele condiţii, dovedite cu următoarele documente:
a) are cetăţenia română, a unui stat membru al Uniunii Europene, a unui stat aparţinând Spaţiului Economic European sau a Confederaţiei Elveţiene şi are domiciliul ori, după caz, reşedinţa obişnuită în România, dovadă care se face cu acte eliberate de autorităţile române competente;
b) are capacitatea de exerciţiu deplină, dovadă care se face printr-o declaraţie pe propria răspundere a persoanei, din care să rezulte că nu a pierdut şi nu i-a fost restrânsă capacitatea de exerciţiu al drepturilor civile, în condiţiile legii;
c) este licenţiat în drept, dovadă care se face cu diploma de licenţă obţinută în România ori, în cazul obţinerii în altă ţară, echivalată sau recunoscută de autorităţile române;
d) nu are antecedente penale rezultate ca urmare a săvârşirii unei infracţiuni de serviciu sau în legătură cu serviciul ori a săvârşirii cu intenţie a unei alte infracţiuni, dovadă care se face cu certificatul de cazier judiciar sau echivalentul acestuia eliberat de autoritatea competentă din statul ori, după caz, statele al cărui/căror cetăţean este;
e) se bucură de o bună reputaţie, dovedită cu scrisoare de recomandare, de regulă, de la angajator, organizaţia profesională, universităţi, instituţii sau altele asemenea, precum şi cu certificat de cazier fiscal ori echivalentul acestuia eliberat de autoritatea competentă din statul ori, după caz, statele al cărui/căror cetăţean este;
f) cunoaşte limba română, dovadă ce se face prin atestatul de cunoaştere a limbii române. Cunoaşterea limbii române se prezumă la persoanele cu cetăţenie română;
g) este apt din punct de vedere medical şi psihologic pentru exercitarea funcţiei, dovadă care se face cu certificatul medical şi avizul psihologic emise de către unităţi sanitare şi cabinete psihologice acreditate potrivit legii şi cu care Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România, denumită în continuare Uniunea, sau Camerele Notarilor Publici, denumite în continuare Camere, au încheiat protocoale de colaborare;
h) promovează examenul sau concursul pentru dobândirea calităţii de notar stagiar organizat de Institutul Notarial Român, denumit în continuare INR, dovadă care se face prin hotărâre a Consiliului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, denumit în continuare Consiliul Uniunii, de validare a rezultatelor examenului sau concursului.
(2) La cererea de înscriere se va ataşa şi dovada plăţii taxelor stabilite pentru înscrierea la examen sau la concurs.
(3) În toate cazurile în care, potrivit legii, există obligaţia îndeplinirii condiţiei prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. g) din lege, competenţa de a efectua examinarea medicală şi de a elibera avizul psihologic aparţine, după caz, unităţilor sanitare şi cabinetelor psihologice, acreditate potrivit legii, şi cu care Uniunea şi/sau Camerele au încheiat protocoale de colaborare.
Descarcă gratuit continuarea acestui ordin apăsând butonul „ Descarcă”.