În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 187 alin. (2) din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Se aprobă Regulamentul de aplicare a Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
ART. 2
(1) În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a regulamentului prevăzut la art. 1 se adoptă ordinele ministrului justiţiei, ordinul ministrului afacerilor interne şi deciziile directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(2) În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a regulamentului prevăzut la art. 1 se adoptă regulamentele de ordine interioară, din toate locurile de deţinere.
(3) Până la intrarea în vigoare a actelor normative prevăzute la alin. (1) şi (2) se vor aplica prevederile actelor normative existente, în măsura în care nu contravin regulamentului prevăzut la art. 1, tuturor unităţilor penitenciare, centrelor educative, centrelor de detenţie, centrelor de reţinere şi arestare preventivă, precum şi centrelor de arestare preventivă.
ART. 3
La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.897/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 24 din 16 ianuarie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, Ordinul ministrului justiţiei nr. 420/C/2011 privind condiţiile în care persoanele condamnate pot presta muncă pe bază de voluntariat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 181 din 15 martie 2011, Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.714/C/2008 privind durata şi periodicitatea vizitelor, greutatea şi numărul pachetelor, precum şi categoriile de bunuri ce pot fi primite, cumpărate, păstrate şi folosite de persoanele aflate în executarea pedepselor privative de libertate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 727 din 28 octombrie 2008, cu modificările ulterioare, şi Decizia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor nr. 438/2013 pentru aprobarea Metodologiei privind acordarea recompenselor pentru persoanele aflate în custodia Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, pe baza Sistemului de creditare a participării deţinuţilor la activităţi şi programe de educaţie, asistenţă psihologică şi socială, la activităţi lucrative, precum şi în situaţii de risc, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 353 din 14 iunie 2013, cu modificările ulterioare.
ANEXĂ
REGULAMENT
de aplicare a Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
TITLUL I
Dispoziţii generale
ART. 1
Scopul reglementării
Prezentul regulament stabileşte modul de aplicare a Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu completările ulterioare, denumită în continuare Lege.
ART. 2
Definirea unor expresii
În înţelesul prezentului regulament următorii termeni se definesc astfel:
a) loc de deţinere - penitenciarele cu regim de maximă siguranţă, închis, semideschis sau deschis, penitenciarele pentru tineri, penitenciarele pentru femei, penitenciarele-spital, centrele educative, centrele de detenţie, centrele de arestare preventivă şi secţiile speciale de arestare preventivă din subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, precum şi centrele de reţinere şi arestare preventivă din subordinea Ministerului Afacerilor Interne;
b) pedepse privative de libertate - detenţiunea pe viaţă şi închisoarea;
c) măsuri preventive privative de libertate - reţinere, arestul la domiciliu şi arestarea preventivă;
d) persoane private de libertate - sunt, după caz, persoanele reţinute, arestate la domiciliu, arestate preventiv, internate, condamnate;
e) deţinut - persoană condamnată aflată în executarea pedepsei închisorii sau a detenţiunii pe viaţă;
f) punct de documentare şi informare electronică - ansamblu de documente şi informaţii de interes pentru persoana privată de libertate, care pot fi accesate pe bază de suport electronic;
g) activităţi de reintegrare socială - activităţi şi programe educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială;
h) penitenciar - penitenciar, penitenciar spital, penitenciar pentru tineri, penitenciar pentru femei;
i) spaţii de deţinere - locurile în care se află un număr determinat de camere de deţinere;
j) centre - centre educative şi centre de detenţie din subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, specializate în recuperarea socială a persoanelor internate şi responsabilizarea acestora, în vederea asumării propriilor acţiuni şi a prevenirii săvârşirii de noi infracţiuni;
k) persoane internate - minorii, tinerii şi persoanele de peste 21 de ani care execută o măsură educativă privativă de libertate cu internarea într-un centru educativ sau centru de detenţie;
l) activităţi lucrative - munca prestată de persoanele condamnate, arestate preventiv sau internate conform art. 83 alin. (1) din Lege;
m) membrii de familie, aparţinători sau alte persoane - soţ, soţie, rude până la gradul IV, persoane care au stabilit relaţii asemănătoare acelora dintre soţi sau dintre părinţi şi copii, reprezentanţi legali când sunt desemnaţi, precum şi, în cazuri excepţionale, persoane faţă de care s-au stabilit puternice relaţii afective şi care menţin legătura cu deţinutul prin vizite, telefon, corespondenţă şi comunicări on-line;
n) unităţi sanitare - unităţile care asigură asistenţa medicală curativă şi profilactică prin: penitenciare-spital, cabinete medicale şi infirmerii din cadrul locurilor de deţinere, spitale, dispensare medicale, policlinici, centre de diagnostic şi tratament, ambulatorii integrate spitalelor şi de specialitate, cabinete medicale de familie, cabinete stomatologice, cabinete medicale de specialitate, laboratoare medicale.
TITLUL II
Judecătorul de supraveghere a privării de libertate
ART. 3
Activitatea judecătorului de supraveghere a privării de libertate
(1) Judecătorul de supraveghere a privării de libertate are atribuţiile stabilite de Lege şi de regulamentul prevăzut la art. 187 alin. (3) din Lege.
(2) Personalul administraţiei penitenciarului acordă sprijinul necesar judecătorului de supraveghere a privării de libertate şi îndeplineşte atribuţiile stabilite prin regulamentul prevăzut la alin. (1) privind transmiterea sesizărilor şi a contestaţiilor formulate de persoanele private de libertate, comunicarea încheierilor, înaintarea dosarelor la instanţa de judecată, înştiinţarea despre primirea în audienţă şi celelalte activităţi care implică prezenţa acestora în faţa judecătorului de supraveghere a privării de libertate în vederea soluţionării plângerilor formulate.
TITLUL III
Executarea pedepselor privative de libertate
CAPITOLUL I
Organizarea executării pedepselor privative de libertate
ART. 4
Scopul executării pedepselor privative de libertate
(1) Executarea pedepselor privative de libertate are drept scop prevenirea săvârşirii altor infracţiuni şi asistarea deţinuţilor, în vederea reintegrării lor sociale.
(2) Executarea pedepselor privative de libertate se face în condiţii care să asigure respectul demnităţii umane, în conformitate cu prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul penal), ale Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare (Codul de procedură penală), ale Legii şi ale prezentului regulament.
(3) Executarea pedepselor privative de libertate se organizează în funcţie de profilul unităţii, regimul de executare, vârstă, sex şi nevoile deţinuţilor, astfel încât condiţiile de detenţie să fie cât mai apropiate de aspectele pozitive ale vieţii din exteriorul penitenciarului.
(4) În vederea atingerii scopului executării pedepselor privative de libertate, administraţia locului de deţinere cooperează cu instituţiile publice şi organizaţiile nonguvernamentale care au ca obiect de activitate prevenirea săvârşirii de noi infracţiuni şi reintegrarea în societate a deţinuţilor.
(5) Formalităţile prevăzute de prezentul regulament ce urmează a fi îndeplinite înainte de exercitarea de către un deţinut a unui drept sau a unei facilităţi se supun acelor măsuri necesare într-o societate democratică pentru securitatea naţională, integritatea teritorială ori siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea infracţiunilor, protecţia sănătăţii sau a moralei, protecţia reputaţiei ori a drepturilor altora, pentru a împiedica divulgarea de informaţii confidenţiale sau pentru a garanta autoritatea şi imparţialitatea puterii judecătoreşti.
ART. 5
Locul de executare a pedepselor privative de libertate
(1) Pedepsele privative de libertate se execută în penitenciare.
(2) Prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor se stabileşte, în raport cu regimul de executare aplicabil, profilul penitenciarului. Într-un penitenciar pot funcţiona secţii distincte pentru aplicarea diferenţiată a mai multor regimuri de executare.
(3) În condiţiile art. 12 alin. (1) şi (2) din Lege, prin hotărâre a Guvernului, se pot înfiinţa penitenciare speciale pentru anumite categorii de deţinuţi.
(4) În condiţiile art. 11 alin. (4) din Lege, în cadrul penitenciarului se pot înfiinţa secţii pentru tineri, femei ori alte categorii de persoane, care necesită regim de detenţie specializat.
(5) În condiţiile art. 13 şi 14 din Lege, prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor se pot înfiinţa, în cadrul penitenciarelor, secţii speciale de arestare preventivă şi secţii speciale de executare a măsurilor educative privative de libertate.
(6) În cadrul penitenciarelor pot fi delimitate spaţii funcţionale în scopul protecţiei martorilor ameninţaţi şi a deţinuţilor vulnerabili.
ART. 6
Organizarea şi funcţionarea penitenciarelor
(1) Penitenciarele sunt conduse de către un director.
(2) Finanţarea penitenciarelor, inclusiv a celor speciale, se asigură din subvenţii acordate de la bugetul de stat şi din venituri proprii.
(3) Donaţiile şi sponsorizările din partea persoanelor private de libertate, a membrilor de familie sau aparţinătorilor acestora nu sunt acceptate, cu excepţia situaţiilor prevăzute de art. 196, art. 199 alin. (4), art. 200 alin. (2) şi art. 265.
(4) Penitenciarele se organizează şi se amenajează astfel încât să asigure condiţiile necesare aplicării regimurilor de executare a pedepselor privative de libertate, desfăşurării activităţilor de reintegrare socială şi a celor lucrative, cazării, hrănirii, echipării, asigurării asistenţei medicale, igienei individuale şi colective, precum şi realizării tuturor măsurilor de siguranţă în raport cu prevederile legale aplicabile fiecărei categorii de deţinuţi.
(5) Activităţile de reintegrare socială, activităţile lucrative, hrănirea, echiparea, asigurarea asistenţei medicale, a igienei individuale şi colective, funcţionarea utilităţilor, precum şi transportul deţinuţilor se pot externaliza de către Administraţia Naţională a Penitenciarelor, conform prevederilor legale.
(6) În cadrul penitenciarelor sunt organizate şi clar delimitate: sectorul de deţinere, sectorul administrativ, sectorul de producţie şi alte spaţii auxiliare. Toate aceste sectoare vor fi adaptate conform prevederilor legale în domeniu, astfel încât să permită accesul neîngrădit al persoanelor cu dizabilităţi.
ART. 7
Organizarea sectorului de deţinere
(1) Sectorul de deţinere, în funcţie de profilul penitenciarului, are un punct de primire a deţinuţilor, o secţie de carantină şi observare, clădiri pentru cazarea acestora, birouri de lucru pentru personal şi judecătorul de supraveghere a privării de libertate, spaţii destinate sectorului medical, bloc alimentar, săli de mese, baie, spălătorie, frizerie, magazii pentru păstrarea bunurilor personale ale deţinuţilor, puncte comerciale şi puncte de documentare şi informare electronică, posturi telefonice, cutii poştale şi spaţii corespunzătoare pentru efectuarea comunicărilor on-line, precum şi un sector de acordare a drepturilor la pachet şi vizită, inclusiv vizită intimă.
(2) În sectorul de deţinere pot fi amenajate, în funcţie de regimul de executare, spaţii pentru desfăşurarea audierii prin videoconferinţă, spaţii pentru activităţile de reintegrare socială, săli de clasă, ateliere pentru formare profesională, bibliotecă, cluburi, cabinete de psihologie, cabinete de asistenţă socială, săli de terapie ocupaţională, spaţii pentru practicarea sportului, curţi de plimbare şi terenuri pentru desfăşurarea activităţilor în aer liber şi locuri de practicare a religiei.
(3) Sectorul de deţinere este compartimentat astfel încât să asigure condiţiile necesare separării diferitelor categorii de deţinuţi şi aplicării regimurilor de executare.
ART. 8
Organizarea sectorului administrativ
Sectorul administrativ este situat în afara sectorului de deţinere şi cuprinde birouri de lucru pentru personal şi judecătorul de supraveghere a privării de libertate, spaţii destinate personalului care asigură paza şi intervenţia, reintegrarea socială, spaţii destinate acordării asistenţei medicale a personalului, magazia pentru armament şi muniţia de serviciu, magazii pentru echipamentul personalului, depozit pentru mijloacele tehnice, armament şi muniţie, club, săli de pregătire şi instruire, bucătărie şi sală de mese pentru personalul locului de deţinere, spaţii pentru depozitare, precum şi utilităţile necesare unei bune funcţionări a administraţiei.
ART. 9
Organizarea sectorului de producţie
Sectorul de producţie este situat, de regulă, în afara celui de deţinere şi cuprinde ateliere de producţie, întreţinere şi reparaţii, depozite, garaj auto, alte clădiri şi terenuri necesare formării profesionale a deţinuţilor, precum şi desfăşurării activităţilor administrative.
ART. 10
Organizarea spaţiilor auxiliare
Spaţiile auxiliare sunt situate în afara locului de deţinere şi cuprind, după caz, locuinţe de serviciu, locuinţe de intervenţie şi spaţii pentru activităţi de pregătire, instruire şi recreere a personalului, precum şi gospodăria agrozootehnică. Spaţiile auxiliare pot include şi spaţii pentru activităţile de reintegrare socială.
ART. 11
Secţiile interioare şi exterioare din cadrul penitenciarelor
(1) Secţiile interioare cuprind cel puţin camere de cazare, birouri de lucru pentru personal, sală de mese, baie şi posturi telefonice, puncte de documentare şi informare electronică, precum şi cutii poştale.
(2) În cazul secţiilor exterioare se aplică în mod corespunzător prevederile privind organizarea penitenciarelor.
(3) În vederea folosirii deţinuţilor cărora li se aplică regimul semideschis sau deschis la activităţi lucrative se pot înfiinţa puncte de lucru permanente în exteriorul penitenciarului, unde sunt cazaţi, în spaţii special amenajate de operatorul economic sau de administraţia penitenciarului. În punctele de lucru permanente se aplică regimul de executare corespunzător deţinuţilor care îşi desfăşoară activitatea în cadrul acestora. Înfiinţarea punctelor de lucru permanente se face cu aprobarea directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, în condiţiile regulamentului prevăzut de art. 15 alin. (3) din Lege.
ART. 12
Penitenciarele cu rol de coordonare a locurilor de deţinere dintr-o zonă geografică
(1) Pentru eficientizarea misiunilor şi activităţilor desfăşurate în comun şi pentru descentralizarea unor activităţi şi responsabilităţi din sarcina Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor se pot stabili penitenciare cu rol de coordonare a penitenciarelor, centrelor de arestare preventivă, precum şi a centrelor educative şi de detenţie dintr-o zonă geografică, în condiţiile art. 11 alin. (2) şi (3) din Lege.
(2) Penitenciarele prevăzute la alin. (1) au următoare atribuţii:
a) analizează, organizează, coordonează şi sprijină efectuarea unor misiuni vizând siguranţa deţinerii, în locurile de deţinere aflate în coordonare, prin valorificarea resurselor umane şi materiale disponibile la nivel zonal;
b) organizează, coordonează şi monitorizează implementarea unor noi prevederi legislative şi normative, în baza planurilor stabilite, potrivit domeniului de competenţă, de către componentele structurale din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
c) avizează planurile de pază şi apărare ale locurilor de deţinere aflate în coordonare, precum şi ale secţiilor exterioare ale acestora;
d) întocmesc planuri de cooperare zonală, pentru realizarea în comun a misiunilor prevăzute la lit. a);
e) se îngrijesc de folosirea judicioasă şi eficientă a unităţilor canine în locurile de deţinere aflate în coordonare;
f) de regulă, asigură comanda intervenţiei în cazul producerii unui incident critic, în unităţile aflate în coordonare;
g) facilitează desfăşurarea vizitelor, inclusiv a vizitelor intime şi a încheierii căsătoriei între deţinuţii din locuri de deţinere diferite aflate în coordonare, în condiţiile Legii şi ale prezentului regulament;
h) avizează planurile de prevenire şi reacţie la situaţii de urgenţă ale locurilor de deţinere aflate în coordonare;
i) coordonează organizarea unor activităţi specifice domeniului reintegrare socială, cu implicarea deţinuţilor selecţionaţi şi prin valorificarea resurselor disponibile la nivelul locurilor de deţinere aflate în coordonare;
j) organizează, la nivel zonal, stagii de formare profesională, instruire şi schimb de bune practici pe domeniile specifice;
k) iau măsuri de transferare a deţinuţilor în penitenciarele din zona de coordonare pentru executarea pedepsei într-un anumit regim, ca urmare a stabilirii/schimbării regimului de executare sau pentru respectarea standardelor minime de cazare, în conformitate cu decizia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor prevăzută la art. 108 alin. (6);
l) asigură sprijinul în vederea folosirii judicioase şi eficiente la muncă a deţinuţilor, pentru unităţile aflate în coordonare;
m) dispun măsuri cu privire la situaţiile în care măsurile de siguranţă, de asigurare a ordinii şi disciplinei la nivelul unui loc de deţinere aflat în coordonare sunt neîndestulătoare, precum şi cu privire la situaţia deţinuţilor aflaţi la dispoziţia unui organ de cercetare penală sau a unei instanţe de judecată din zonă;
n) fundamentează şi solicită necesarul de resurse financiare şi materiale pentru desfăşurarea activităţilor de la lit. a) - m).
(3) Pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (2), directorul penitenciarului cu rol de coordonare zonală şi directorii locurilor de deţinere aflate în coordonare sunt obligaţi să acorde sprijinul reciproc. Neacordarea sprijinului în forma solicitată se motivează.
(4) Directorii penitenciarelor prevăzute la alin. (1) realizează planuri de măsuri în comun cu locurile de deţinere aflate în coordonare, în vederea punerii în aplicare a prevederilor alin. (2).
.....................
Descarcă gratuit continuarea acestei legi apasând butonul „ Descarcă” .