Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
având în vedere:
Hotărârea Guvernului nr. 4/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, cu modificările ulterioare;
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
Hotărârea Guvernului nr. 258/2001 privind aprobarea Statutului Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale,
emite următorul ordin:
Art. 1 - Se aprobă Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2 - Prezentul ordin se va aplica de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, casele teritoriale şi locale de pensii, precum şi de către persoanele juridice şi fizice cărora le revin drepturi şi obligaţii care decurg din lege.
Art. 3 - Prezentele norme vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Marian Sârbu
NORME
de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare
În aplicarea prevederilor art. 190 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, se emit următoarele norme:
A. Contribuţia de asigurări sociale
I. Dispoziţii generale (capitolul I din lege)
Declaraţia privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat
1. Asigurarea evidenţei nominale a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat se realizează pe baza Declaraţiei privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat, denumită în continuare Declaraţia nominală, conform modelului prezentat în anexele nr. 1.1 - 1.4.
Obligaţia de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat este reprezentată de contribuţia de asigurări sociale, denumită în continuare contribuţie.
În situaţia în care se constată erori în cuprinsul declaraţiilor nominale, indiferent de motivele care au cauzat producerea acestora, şi/sau modificări ale datelor pe baza cărora se determină stagiul de cotizare şi punctajul mediu anual ale asiguratului, angajatorii, precum şi instituţiile care efectuează plata drepturilor de şomaj pentru şomeri au obligaţia să depună o declaraţie rectificativă privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat, denumită în continuare declaraţie rectificativă, la casa teritorială de pensii unde a fost depusă şi declaraţia nominală pe care o modifică.
Declaraţia nominală şi declaraţia rectificativă au regimul juridic al unor declaraţii pe propria răspundere.
Pentru perioadele ulterioare datei de 1 august 2007, se pot depune declaraţii rectificative numai în următoarele situaţii:
a) au intervenit modificări cu privire la elementele de identificare a asiguratului: nume, prenume, cod numeric personal;
b) au intervenit modificări ale datelor pe baza cărora se determină stagiul de cotizare şi punctajul asiguratului, cum ar fi: numărul zilelor lucrate în cadrul lunii de referinţă; numărul zilelor de indemnizaţii;
c) a fost omisă înscrierea unui/unor asigurat/asiguraţi;
d) asiguratul/asiguraţii a/au fost înregistrat/înregistraţi fără temei şi este necesară anularea respectivei înregistrări.
Pentru situaţiile în care au intervenit modificări cu privire la veniturile înscrise în declaraţia nominală, prin acordarea retroactivă a unor drepturi băneşti asupra cărora se datorează contribuţie, nu se depune declaraţie rectificativă. Aceste venituri se includ în baza de calcul a lunii în care aceste drepturi se achită. Fac excepţie situaţiile în care drepturile băneşti în cauză au fost acordate în baza unor hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, precum şi situaţiile în care prin astfel de hotărâri se dispune reîncadrarea în muncă a unor persoane, cazuri pentru care se întocmesc declaraţii rectificative corespunzătoare fiecărei luni.
La depunerea la casa teritorială de pensii a declaraţiilor rectificative, acestea vor fi însoţite de o notă justificativă întocmită de angajator, semnată de conducătorul unităţii, prin care se motivează necesitatea efectuării rectificărilor, şi de copia documentului legal care stă la baza acestora.
2. Potrivit legii, Declaraţia nominală se depune lunar, la data stabilită de casa teritorială de pensii în a cărei rază îşi are sediul angajatorul persoană juridică sau îşi are domiciliul angajatorul persoană fizică, dar nu mai târziu de data de 25 a lunii următoare celei pentru care se datorează contribuţia de asigurări sociale.
Declaraţia nominală se depune, indiferent de numărul mediu lunar de asiguraţi, pe suport electronic, însoţit de suportul hârtie, în formatul prevăzut în "Modalităţi de transmitere pe cale electronică a Declaraţiei privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat", prezentate în anexa nr. 1.4.
Declaraţia nominală pe suport de hârtie va purta semnăturile persoanelor autorizate şi ştampila angajatorului.
Angajatorii, persoane fizice sau juridice, au obligaţia de a înscrie în declaraţia nominală inclusiv persoanele cu care nu au raport de muncă sau de serviciu, dar cărora le achită drepturi băneşti asupra cărora se datorează contribuţia individuală de asigurări sociale stabilită de lege.
Declararea privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat, respectiv anexele nr. 1.1 şi 1.2 la Declaraţia nominală, fără plafonarea bazei de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale, conform prevederilor Legii nr. 250/2007 privind modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, se face de către angajatori începând cu raportarea obligaţiilor de plată aferente lunii august 2007, indiferent de perioada pentru care se achită veniturile realizate de asiguraţi.
Începând cu data de 25 martie 2009, data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/2009 privind reglementarea unor măsuri de protecţie socială, pentru indemnizaţia de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, acordată pe durata întreruperii temporare a activităţii angajatorului în temeiul prevederilor art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare, angajatorul şi asiguraţii sunt scutiţi de la plata contribuţiilor de asigurări sociale datorate bugetului asigurărilor sociale de stat. Scutirea de la plata contribuţiilor de asigurări sociale, pentru indemnizaţia acordată asiguraţilor, pe durata întreruperii temporare a activităţii angajatorului, este de maximum 3 luni. Angajatorii care se regăsesc în astfel de situaţii vor depune lunar, cu respectarea prevederilor legale, declaraţia nominală, în care vor înregistra asiguraţii care se află în situaţia întreruperii temporare a activităţii, completată conform anexei nr. 1.4 la prezentele norme.
Începând cu data de 10 septembrie 2010, data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2010 pentru modificarea art. 7 alin. (1) pct. 2 subpct. 2.1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum şi pentru modificarea art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi alte măsuri financiar-fiscale, asupra veniturilor de natură profesională, altele decât cele salariale, realizate din drepturi de autor şi drepturi conexe, precum şi asupra veniturilor din contracte/convenţii încheiate potrivit Codului civil, se datorează contribuţia individuală de asigurări sociale. Obligaţia declarării, calculării, reţinerii şi plăţii contribuţiei individuale de asigurări sociale, corespunzătoare acestor venituri, revine plătitorului de venit. Plătitorii de venit au obligaţia de a depune lunar, până la data de 25 a lunii următoare celei în care s-au plătit veniturile, declaraţia privind evidenţa nominală a persoanelor care realizează venituri de natură profesională, altele decât cele salariale, completată conform anexei nr. 1.4 la prezentele norme.
3. Prima Declaraţie nominală depusă la casa teritorială de pensii reprezintă înregistrarea în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale a asiguraţilor pentru care angajatorii au obligaţia prevăzută de lege de a calcula, reţine şi vira contribuţia individuală de asigurări sociale.
4. Înregistrarea şi evidenţa angajatorilor - agenţi economici - în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale se realizează pe baza datelor furnizate de oficiul registrului comerţului.
5. Modul de completare a Declaraţiei nominale
Declaraţia nominală se compune din anexele nr. 1.1, 1.2, 1.3 şi 1.4:
Anexa nr. 1.1 cuprinde lista nominală a asiguraţilor şi obligaţiile de plată ale acestora.
La rubrica Denumire angajator se înscrie denumirea completă a angajatorului aşa cum este înregistrat la oficiul registrului comerţului.
La rubrica Cod fiscal se înscrie numai partea numerică a acestuia.
Rubricile Contract de muncă, Convenţie civilă, Pensionar se completează de către angajator şi se bifează, după caz, în funcţie de categoria în care se regăsesc persoanele aflate în relaţii de muncă cu angajatorul care depune Declaraţia nominală, astfel:
- asigurat care desfăşoară activitate în baza unui contract individual de muncă, precum şi funcţionarul public;
- asigurat care realizează venituri exclusiv pe bază de convenţie civilă de prestări de servicii;
- pensionar care lucrează cu contract individual de muncă.
Rubrica Şomer se bifează de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, asimilată potrivit legii angajatorului, prin agenţiile teritoriale de ocupare a forţei de muncă.
Până la atribuirea de către Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale a codului personal de asigurări sociale rubrica Cod asigurat se completează cu codul numeric personal.
..................
Descarcă continuarea acestui ordin apăsând butonul „ Descarcă”.